A Fidesz-kormány gazdaságpolitikáját egy dolog határozta meg az elmúlt tíz évben, hogy Magyarország papíron minél magasabb növekedést érjen el. Ezért nem volt nekik drága kiszolgáltatni az országot a külföldi nagyvállalatoknak, szétverni a munkavállalói jogokat, az út szélén hagyni sok millió embert, hosszú távon értelmetlen beruházásokba önteni százmilliárdokat és szemet hunyni minden környezetkárosítás felett. Az egész országból egy külföldi kézben lévő szennyezőgyárat csináltak, aminek egyetlen célja a legmagasabb profit elérése, figyelmen kívül hagyva az ott dolgozó emberek és a környezet érdekeit. Ennek véget kell vetni: Magyarországon olyan fenntartható gazdaságpolitikára van szükség, aminek nem a statisztikai adatok kozmetikázása, hanem az emberek valódi jólléte a fontos. Kiemelt feladatunknak tekintjük, hogy az egyes ágazati és szakpolitikákba integráljuk a fenntarthatósági követelményeket, hogy azok egy irányba mutassanak: a fenntartható jövőt szolgálják.
Földünk és hazánk erőforrásai kimerülőben vannak, kiaknázásuk tovább rombolja a már így is kritikus állapotban lévő élő ökoszisztémát. Drasztikusan csökkentenünk kell a gazdaság anyagigényét jobb technológiákkal, a termékek élettartamának növelésével, illetve a termelési folyamatok körforgásos rendszerbe szervezésével, a hulladék mint olyan megszüntetésével.
A jelenlegi adórendszer nem kiegyenlíti, hanem még inkább megnöveli a társadalmi különbségeket, hiszen a kiszolgáltatottaknak pluszadókat, a tehetőseknek nagyobb adókedvezményeket hozott. Ráadásul előnyben részesíti a külföldi nagyvállalatokat a hazai kis- és középvállalkozásokkal szemben, miközben a legnagyobb szennyezőknek különadó helyett adókedvezményeket oszt. Az új kormánynak olyan adórendszert kell bevezetnie, ami társadalmi és gazdasági szempontból is fenntartható pályára állítja Magyarországot: be kell vezetni a többkulcsos személyi jövedelemadót és a minimálbér adómentességét, valamint a társasági adó felső kulcsának megemelésével el kell érni, hogy a külföldi nagyvállalatok is igazságos részt vállaljanak a közteherviselésből. Ragaszkodunk ahhoz, hogy az új adórendszerben érvényesítsük a szennyező fizet elvét, és a környezet károsításából profitot termelő vállalatok az utolsó forintig fizessék meg ennek az árát a társadalomnak.
A Fidesz az elmúlt tíz évben százmilliárdos nagyságrendben osztott támogatásokat és adókedvezményeket a külföldi nagyvállalatoknak. Ma ott tartunk, hogy a multinacionális cégek sokszoros állami pénzt kapnak egy munkahely létrehozásáért, mint a hazai kis- és középvállalkozások. Véget vetünk annak a gazdaságpolitikának, melynek egyetlen célja, hogy Magyarországot külföldi nagyvállalatok összeszerelő üzemévé tegye. A Fidesz a szavak, mi a tettek szintjén hiszünk a magyar vállalkozók és munkavállalók tehetségében és rátermettségében, ezért mi a hazai kkv-kat tekintjük stratégiai partnerünknek, és azért fogunk dolgozni, hogy soha többet ne érezhessék úgy, hogy a saját kormányuk hozza őket versenyhátrányba a külföldi riválisaikkal szemben.
Véget vetünk annak az időszaknak, amikor a fejlesztések egyetlen célja az volt, hogy minél hatékonyabban kiszolgálja az egyre növekvő autóforgalmat. Olyan közlekedéspolitikát teremtünk, ami azt tartja szem előtt, hogy minél több ember tegye le az autóját. Nem a teljesen felesleges és túlárazott Belgrád–Budapest vasútvonalra kell költeni a pénzt, hanem más, fontosabb vasútvonalak korszerűsítésére, hogy a vonat valódi alternatívája legyen az autónak. Az országos integrált, ütemes menetrend és az egységes jegy- és bérletrendszer bevezetésével radikálisan növeljük a tömegközlekedés vonzerejét. Nem fogadhatjuk el, hogy évente 14-15 ezer ember hal meg a légszennyezettség miatt, ezért csökkenteni fogjuk a városok autóforgalmát: jelentős forrásokat fordítunk az elővárosi vasutakra, növeljük a kerékpársávok számát, fejlesztjük a tömegközlekedési gépjárműparkot és minél előbb bevezetjük a városi úthasználati díjat. A tisztán benzin- és dízelüzemű autók kivezetése légszennyezési és klímavédelmi okból egyaránt fontos, ezért már most előírjuk, hogy 2030-tól ne lehessen ilyen járműveket forgalomba hozni.
Az élelem-előállítás nemzetbiztonsági stratégiai kérdés. Az ökológiai és a klímaválság, a talajpusztulás, a helytelen vízgazdálkodás, a gazdatársadalom elöregedése, a rossz termelési és birtokszerkezet, a túlzott földkoncentráció, a mezőgazdaságban foglalkoztatottak számának csökkenése egyre fokozottabban veszélyezteti hazánk élelem-önrendelkezését. A klímaváltozás következményei miatt a jelenlegi bőség egy generáció alatt eltűnhet, amennyiben az agrárvezetés nem megfelelően válaszol a kihívásokra, és nem teremti meg az alkalmazkodó mezőgazdaság alapjait. Zöldfordulatot fogunk végrehajtani az agrárpolitikában, a rövid élelemellátási láncokon keresztül biztosítjuk, hogy mindenki helyi, olcsó és egészséges élelmiszerekhez jusson, a rövidebb szállítási utakkal pedig csökkentjük a környezetszennyezést is. Mindehhez tudásalapú mezőgazdaságra van szükség, ezért felvértezzük a gazdálkodókat a sikeres átmenethez szükséges tudással és készségekkel.
A szabadkereskedelmi egyezmények végképp kiszolgáltatottá teszik az államokat és az állampolgárokat a multinacionális nagyvállalatokkal szemben: ha nem akarunk önként lemondani a gazdasági önrendelkezési jogunkról, akkor ellen kell tudnunk állni a nagyvállalati lobbinak, és nemet kell mondanunk a szabadkereskedelmi egyezményekre.Az LMP elutasítja az Európai Unió és más országok, országcsoportok közötti olyan szabadkereskedelmi egyezményeket, mint a CETA, a TTIP vagy az EU–MERCOSUR-egyezmény.
Támogasd aláírásoddal, hogy a 2022 tavaszán felálló új kormánytól a Zöld Garancia program pontjainak végrehajtását és képviseletét lehessen számonkérni!
Irány a petíció